Przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz jednostek samorządu terytorialnego - na rzecz gminy
Przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz jednostek samorządu terytorialnego
Przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz gminy
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 10 maja 1990 roku – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U.Nr 32, poz.191 ze zm.)
Przekazywanie mienia na rzecz gmin odbywa się w dwóch trybach:
- z mocy prawa (art. 5 ust. 1 ww. ustawy),
- na wniosek (art. 5 ust. 4 ww. ustawy).
Kto załatwia sprawę:
Oddział Gospodarowania Nieruchomościami Rolnymi i Komunalizacji
w Wydziale Skarbu Państwa i Nieruchomości
ul. Jagiellońska 3, IX p., pok. 91c, 91d, 92 lub pok. 82,
tel. 52 349-77-50, fax 52 349-77-52,
Oddział Zamiejscowy w Toruniu,
ul. Moniuszki 15-21, pok. 131 lub pok. 132,
tel. 56 611-51-14 lub 56 611-51-17, fax 56 622-65-65,
Wieloosobowe Stanowisko ds. Gospodarki Nieruchomościami
w Delegaturze Urzędu we Włocławku
ul. Brzeska 8, I p., pok. 16,17, 25,
tel. 54 231-43-68 , fax 54 231-36-68.
Jakie dokumenty trzeba złożyć:
Wniosek, który musi zawierać:
Postępowanie z mocy prawa:
- wypis z rejestru gruntów wg stanu na dzień 27 maja 1990 r.,
- aktualny wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej,
- odpis zupełny z księgi wieczystej,
- zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości z planie zagospodarowani przestrzennego wg stanu na dzień 27 maja 1990 r.,
- dokumenty potwierdzające, że nieruchomość stanowiła własność Skarbu Państwa wg stanu na dzień 27 maja 1990 r., jeżeli taki stan nie wynika
z księgi wieczystej (orzeczenie sądu, decyzja administracyjna, umowa), - inne dokumenty pozwalające udowodnić "należenie" nieruchomości
do terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego tj.:- uchwały rad narodowych w sprawie zaliczenia dróg do kategorii gminnej,
- decyzje, umowy, akty notarialne przekazujące nieruchomość na rzecz terenowych organów administracji państwowej (t.o.a.p.).
Postępowanie na wniosek:
- wypis z rejestru gruntów wg stanu na dzień 27 maja 1990 r.,
- aktualny wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej,
- odpis zupełny z księgi wieczystej,
- aktualne zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego,
- dokumenty potwierdzające, że nieruchomość stanowiła własność Skarbu Państwa wg stanu na dzień 27 maja 1990 r., jeżeli stan taki nie wynika
z księgi wieczystej (orzeczenie sądu, decyzja administracyjna, umowa) - stanowisko odpowiedniego starosty w kwestii przekazania nieruchomości
na rzecz gminy, - uchwała odpowiedniej rady gminy w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz gminy,
- protokół, o którym stanowi art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę
o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm.), - dokumentacja fotograficzna,
- informacje (dokumenty) pozwalające ustalić, w jaki sposób gmina na danym terenie realizuje zadanie własne w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.).
Opłaty:
Nie wnosi się opłaty
Termin załatwienia sprawy:
Wydanie decyzji administracyjnej następuje w terminie przewidzianym przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
Czy i do kogo można się odwołać:
Odwołanie od decyzji wnosi się do Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej za pośrednictwem Wojewody, który wydał decyzję.
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji Stronie.