Najczęściej zadawane pytania w sprawie programu „Aktywne Place Zabaw” luty 2025
Najczęściej zadawane pytania w sprawie programu
„Aktywne Place Zabaw” 2025
Pytanie: Czy jako dokument potwierdzający prawo gminy do działki może być wypis z księgi wieczystej? Program mówi m in. o akcie notarialnym, umowie dzierżawy.... Czy w takim razie wyciąg z ksiąg wieczystych będzie wystarczający?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 2, podrozdział 7.2. „Wymagana dokumentacja”, rozdział
7. „Zasady składania wniosków”, do formularza wniosku należy dołączyć:
a) dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki (m.in. akt własności lub umowa dzierżawy),
b) dokument zawierający opis realizacji zadania zgodnie ze wzorem określonym przez wojewodę,
c) kalkulację kosztów zgodnie ze wzorem określonym przez wojewodę.
W lit. a) wskazano katalog otwarty dokumentów, które mogą potwierdzać tytuł prawny gminy do gruntu. Oznacza to, że gmina może złożyć również inny dokument. Takim dokumentem może być wypis lub odpis z księgi wieczystej, gdyż zawiera on informację o właścicielu nieruchomości.
Pytanie: Czy można uznać za kwalifikowane wydatki związane z przygotowaniem i montażem tablicy zawierającej Regulamin korzystania z placu zabaw oraz z zakupem i montażem koszy na śmieci?
Zgodnie z pkt. 1 lit. d) tiret drugie podrozdziału 6.3. programu, wydatki na przebudowę lub doposażenie placów zabaw dotyczą wydatków majątkowych lub bieżących związanych z zakupem i montażem wyposażenia, w tym elementów ogrodowych (np. stoły, ławeczki). Zatem jeśli gmina planuje zakup i montaż koszy na śmieci na terenie placu zabaw, to wydatki takie można uznać za kwalifikowalne. Za wyposażenie uznać można również tablicę zawierającą regulamin korzystania z placu zabaw.
Pytanie: Jakie kryteria muszą spełniać wnioski aby zostały zakwalifikowane do Programu?
Zgodnie z pkt. 1, podrozdział 8.1. „Kryteria oceny wniosków”, rozdział 8 „Kryteria oceny wniosków i terminy”, wnioski muszą spełniać następujące kryteria, w szczególności:
a) złożenie wniosku przed upływem terminu wskazanego w rozdziale 7, podrozdziale 7.1. pkt 6,
b) przesłanie wniosku w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy ePUAP,
c) złożenie wniosku zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do Programu,
d) podpisanie wniosku przez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskodawcy,
e) wypełnienie wniosku w sposób kompletny,
f) dołączenie do wniosku wymaganych załączników,
g) zachowanie we wniosku warunku maksymalnego dofinansowania, o którym mowa w rozdziale 6, podrozdziale 6.2. pkt 3,
h) zachowanie we wniosku warunku limitu, o którym mowa w rozdziale 6, podrozdziale 6.5 pkt 4, tj. limitu wydatków na zakup wyposażenia niezwiązanego z gruntem.
Zgodnie z pkt. 3 , w razie stwierdzenia we wniosku oraz w załącznikach błędów, braków lub niejasności, z wyłączeniem sytuacji, o których mowa w pkt 1 lit. a–c, wojewoda informuje
o nich wnioskodawcę i wzywa do korekty, uzupełnienia lub wyjaśnienia informacji zawartych we wniosku lub załącznikach, wskazując sposób poprawy, uzupełnienia lub wyjaśnienia, w nieprzekraczalnym i wyznaczonym przez siebie terminie, pod rygorem odrzucenia wniosku.
Zgodnie z pkt. 5, wnioski lub załączniki do wniosków, które zostały złożone po terminie lub nie spełniają wymogów określonych w Programie w pkt 1 lit. b–c pozostaną bez rozpatrzenia. Zatem, wnioski złożone bez wymaganych załączników podlegają uzupełnieniu.