Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Najczęściej zadawane pytania w sprawie programu „Aktywne Place Zabaw” luty 2025

Najczęściej zadawane pytania w sprawie programu
„Aktywne Place Zabaw” 2025

 

Pytanie: Zgodnie z treścią rozdziału 7.2 pkt 2 lit. a) Programu do formularza wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki (m.in. akt własności lub umowa dzierżawy). Czy wystarczającym dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki, złożonym przez gminę, jest wypis z rejestru gruntów/kartoteki budynków.

Odpowiedź: Zgodnie z § 11 pkt 7 rozporządzenia z dnia 27 lipca 2021 r. Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. z 2024 r. poz. 219), ewidencja obejmuje dane dotyczące właścicieli albo samoistnych posiadaczy, opisu prawa własności lub stanu posiadania tych osób oraz przysługujących im wielkości udziałów w prawie własności, daty nabycia tego prawa oraz informacji o dokumentach, które stanowiły podstawę opisu prawa własności albo stanu posiadania. Biorąc pod uwagę ww. zakres informacji, wydaje się, że wypis z ewidencji gruntów i budynków można uznać za dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu.

 

Pytanie: Zgodnie z treścią rozdziału 6.5 pkt 2 lit. a) Programu przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć w szczególności wydatki związane z opracowaniem dokumentacji projektowej. Czy wydatkiem związanym z opracowaniem dokumentacji projektowej jest ocena zgodności z normami zużycia istniejącego placu zabaw, tzw. audyt otwarcia?

Odpowiedź: Jak wskazano w pytaniu, audyt otwarcia to ocena zgodności z normami zużycia istniejącego placu zabaw. W ten sposób dokonuje się sprawdzenia poziomu bezpieczeństwa istniejącego placu zabaw. Wydaje się, że raport z przeprowadzonego audytu może być autonomicznym dokumentem, jak i dokumentem stanowiącym część dokumentacji projektowej, w zależności od ujęcia tego wydatku w kalkulacji kosztów. Stąd też czy wydatek ten jest częścią dokumentacji projektowej czy nie, wydaje się nie być kluczowe.

W podrozdziale 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, pkt 2 znajduje się katalog otwarty wydatków kwalifikowalnych. Zatem, również inne wydatki niż w nim wskazane mogą zostać uznane za kwalifikowalne. Warunkiem uznania wydatku za kwalifikowalny jest spełnienie warunków wskazanych w podrozdziale 6.5., pkt 1, zgodnie z którym wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki:

a) związane z realizacją zadania,

b) zgodne z obowiązującymi przepisami prawa krajowego,

c) zasadne, efektywne, racjonalne oraz udokumentowane,

d) brutto, tj. koszty wraz z przypadającym na te koszty podatkiem VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy podatek ten może być odliczony od podatku należnego lub zwrócony,

e) zapłacone od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.