Najczęściej zadawane pytania w sprawie programu „Aktywne Place Zabaw” luty 2025
Najczęściej zadawane pytania w sprawie programu
„Aktywne Place Zabaw” 2025
Pytanie: Gmina prowadzi w jednym budynku Publiczne Przedszkole oraz Klub dziecięcy. W publicznym przedszkolu opieką objętych jest 165 dzieci, w klubie dziecięcym opieką objętych jest 16 dzieci. Dzieci z Klubu Dziecięcego stanowią 9,70 % wszystkich dzieci objętych opieką w Publicznym Przedszkolu. Przy obiekcie opieki nad dziećmi zlokalizowany jest jeden plac zabaw, z którego korzystają wszystkie dzieci. Na placu zabaw zamontowane są zabawki dla dzieci przedszkolnych i mniejsze zabawki dedykowane dla dzieci do lat 3. Czy w przypadku braku zaangażowania środków własnych gminy poniższy sposób wyliczania dotacji jest prawidłowy: 9,70 % z kwoty przysługującej 300 000,00 zł tj. 29 100,00 zł, co będzie stanowiło 100 % dofinansowania bez środków własnych? Czy w przypadku gdy gmina dokonuje zakupu wyposażenia placu zabaw za np. kwotę 100 000,00 zł, dofinansowanie w ramach Programu będzie stanowiło 9,70 % tej kwoty, tj. 9 700,00 zł?
Odpowiedź: W myśl pkt. 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć wydatki związane z tzw. kosztem „części wspólnych” w przypadku przebudowy lub doposażenia placu zabaw przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego, z którego korzystają również dzieci uczęszczające do innych instytucji publicznych niesprawujących opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkola) – wydatki proporcjonalne do udziału powierzchni placu zabaw, z której korzystają dzieci uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego do powierzchni całego placu zabaw lub jeśli cały plac zabaw traktowany jest jako część wspólna, wydatki proporcjonalne do liczby zarejestrowanych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych miejsc dla dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym do sumy miejsc dla dzieci z każdej instytucji publicznej wspólnie korzystających z placu zabaw.
Z pytania wynika, że cały plac zabaw traktowany jest jako część wspólna. Zatem za wydatki związane z realizacją zadania uznaje się wydatki proporcjonalne do liczby zarejestrowanych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych miejsc dla dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym do sumy miejsc dla dzieci z każdej instytucji publicznej wspólnie korzystających z placu zabaw.
Jeśli liczba zarejestrowanych miejsc opieki w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych to 16, a liczba miejsc w przedszkolu wynosi 165, to suma miejsc dla dzieci wszystkich instytucji publicznych wspólnie korzystających z placu zabaw wynosi 181. Jeśli gmina – przykładowo -dokona zakupu wyposażenia trwale związanego z gruntem na kwotę 100 000 zł, to wydatki kwalifikowalne związane z realizacją zadania będą wynosić 8,8% tej kwoty, tj. 8 800 zł. Taka może być kwota dofinansowania. Jednakże należy mieć na uwadze, że zgodnie z pkt. 2 podrozdziału 8.3. programu, kwota przyznanego dofinansowania może być niższa od kwoty wnioskowanej.
Pytanie: Obecnie plac zabaw jest ogrodzony kolorowym drewnianym płotkiem. Dookoła placu zabaw jest teren nieogrodzony płotkiem, a który gmina chciałaby, żeby służył różnym aktywnościom dzieci, m.in.:
strefa pierwsza – strefa wypoczynkowa w miejscu ustawienia altanki ogrodowej
– na terenie zielonym,
strefa druga – strefa zabaw sportowych oddzielająca od wjazdu dla cateringu,
strefa trzecia – bezpieczna strefa do zajęć artystycznych na świeżym powietrzu – strefa
oddzielająca parking – wjazd rodziców.
Czy wydatkiem kwalifikowanym będzie zakup niskiego płotka ekologicznego z drewna z furtką, który miałby za zadanie oddzielać bezpieczne strefy zabaw dla dzieci. Teren żłobka jest ogrodzony razem z parkingiem.
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 9 lit. o) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 wydatkami niekwalifikowalnymi są zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego
do żłobka lub klubu dziecięcego).
Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe
w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw.
Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.
Pytanie: Na dzień ogłoszenia Programu w placówce miesięczna opłata rodzica za pobyt dziecka, którą rodzic byłby zobowiązany ponosić gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” przekracza kwotę 1 500 zł. Czy po podjęciu nowej uchwały przez Radę Gminy w sprawie obniżenia wysokości opłaty za pobyt dziecka
w żłobku i na dzień składania Wniosku nie będzie przekraczała kwoty 1 500 zł,
Gmina będzie podmiotem uprawnionym do otrzymania dofinansowania? Czy też pod uwagę należy wziąć wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku obowiązująca na dzień ogłoszenia Programu?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią pkt. 3 podrozdziału 4.1. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którego/których dotyczy wniosek złożony w ramach Programu i którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie przekracza kwoty 1500 zł. Warunek ten dotyczy opłaty podstawowej. Zatem, jeśli opłata za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym nie przekracza kwoty 1500 zł, z wyjątkiem opłaty za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, gmina może brać udział w ramach ww. programu. Opłata za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, jeśli jest wyższa niż 1500 zł miesięcznie, nie dyskwalifikuje z uczestnictwa w programie.
Wysokość miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym nie może przekraczać kwoty 1500 zł, z wyjątkiem opłaty za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, już w dniu złożenia przez gminę wniosku o dofinansowanie.
Pytanie: Czy wydatkiem kwalifikowanym określonym w rozdziale 6.5 pkt 2 lit h) zakup i montaż wyposażenia trwale związany z gruntem, będzie rozbudowa ogrodzenia wydzielającego plac zabaw w związku z jego poszerzeniem, zakup kosza na śmieci, zakup ławek drewnianych związanych na trwałe z gruntem?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 9 lit. o) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025
wydatkami niekwalifikowalnymi są zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka
lub klubu dziecięcego).
Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę
placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.
Zgodnie z pkt. 1 lit. d) tiret drugie podrozdziału 6.3. programu, wydatki na przebudowę lub doposażenie placów zabaw dotyczą wydatków majątkowych lub bieżących związanych z zakupem i montażem wyposażenia, w szczególności wyposażenia z wykorzystaniem naturalnych materiałów – elementów ogrodowych (np. stoły, ławeczki). Zatem jeśli gmina planuje zakup i montaż ławek oraz koszy na śmieci na terenie placu zabaw, to wydatki takie można uznać za kwalifikowalne.