Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Postępowanie w sprawach udzielania ulg w spłacie należności z tytułu kar i opłat legalizacyjnych nakładanych przez inspektorów nadzoru budowlanego.

Postępowanie w sprawach udzielania ulg w spłacie należności z tytułu kar i opłat legalizacyjnych nakładanych przez inspektorów nadzoru budowlanego.

Wniosek o udzielenie ulgi w postaci rozłożenia na raty, odroczenia terminu płatności, bądź umorzenia kary lub opłaty legalizacyjnej należy złożyć do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego. Wniosek należy szczegółowo umotywować i dołączyć wymagane dokumenty.

 

Kto załatwia sprawę


Wydział Finansów i Budżetu / Oddział Sprawozdawczości, Rachunkowości i Wierzytelności
Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy
ul. Jagiellońska 3, 85-950 Bydgoszcz

 

Postępowanie w sprawie udzielenia ulgi


Postępowanie w sprawie udzielenia ulgi wszczynane jest na wniosek zobowiązanego
do uiszczenia kary lub opłaty legalizacyjnej. Wniosek powinien  zawierać:

 

  • imię i nazwisko,
  • adres pocztowy,
  • żądanie wraz z jego uzasadnieniem.

 

Wniosek powinien być szczegółowo umotywowany. Należy wykazać „ważny interes” wnioskodawcy lub „interes publiczny”, który przemawia za udzieleniem ulgi (art. 67a ustawy Ordynacja podatkowa). Należy w nim wskazać wszystkie szczególne okoliczności, które mogą decydować o udzieleniu ulgi (np. przypadki losowe).

OSOBY FIZYCZNE

Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające sytuację finansową i materialną wnioskodawcy i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, a  w szczególności:

  •  Oświadczenie o stanie finansowym i majątkowym, zawierającym m.in.:
    • Oświadczenie o liczbie i pokrewieństwie osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym.
    • Oświadczenie wnioskodawcy o stanie majątku wspólnego lub majątków odrębnych (nieruchomości, samochody, stan środków zgromadzonych na rachunkach bankowych).
    • Oświadczenie wnioskodawcy o stanie zadłużenia.
  • Dokumenty potwierdzające źródła i wysokość osiąganych przez wnioskodawcę oraz osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym dochodów, w tym:
    • zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (w tym z tytułu umowy zlecenia),
    • odcinki emerytury/renty,
    • dokumenty potwierdzające wysokość otrzymywanych świadczeń socjalnych, alimentów,
    • oświadczenia o innych źródłach dochodów (w tym z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, najmu, dzierżawy itp.) albo ich braku,
    • zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o wysokości osiągniętego dochodu
      w roku podatkowym poprzedzającym rok złożenia wniosku,
    • zaświadczenie z urzędu pracy w przypadku, gdy wnioskodawca bądź osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym posiadają status osoby bezrobotnej,
  • Dokumenty o stanie majątku wspólnego i majątku odrębnego wnioskodawcy dotyczącego w szczególności:
    • posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych,
    • stanu rachunków bieżących i oszczędnościowych,
    • posiadanych pożyczek i kredytów,

wg stanu na dzień złożenia wniosku.

  • Rachunki przedstawiające wysokość ponoszonych wydatków związanych
    z utrzymaniem domu, mieszkania, rodziny.
  • Inne dokumenty mające znaczenie w sprawie.

INNE PODMIOTY, W TYM PODMIOTY PROWADZĄCE DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ ORAZ OSOBY FIZYCZNE PROWADZĄCE GOSPODARSTWO ROLNE

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym do wniosku należy dołączyć:

  •  Oświadczenie o stanie finansowym i majątkowym
  • Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
  • Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON oraz numerze identyfikacji podatkowej NIP.
  • Informację o średniej liczbie zatrudnionych osób.
  • Sprawozdania finansowe za rok poprzedzający rok złożenia wniosku oraz ostatni (bieżący) okres rozliczeniowy poprzedzający złożenie wniosku, sporządzane zgodnie
    z przepisami o rachunkowości, w tym:
    • bilans,
    • rachunek zysków i strat,
    • zestawienie należności i zobowiązań,
    • zestawienie środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej wraz
      z informacją o ewentualnych obciążeniach (zastaw, hipoteka itd.).
  • W przypadku nieprowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie przepisów ustawy
    o rachunkowości - dokumenty przedstawiające przychody, koszty działalności gospodarczej, dochód za rok poprzedzający rok złożenia wniosku oraz ostatni (bieżący) okres rozliczeniowy poprzedzający złożenie wniosku (szczegółowe zestawienia wraz z opisem, z jakiego tytułu osiągnięto przychody, poniesiono koszty).
  • Informację o uzyskanej pomocy de minimis, w roku, w którym wnioskodawca ubiega się o pomoc oraz w ciągu 3 lat poprzedzających złożenie wniosku albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie oraz przedstawienie informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis zgodnie z formularzem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. (Dz.U. 2024 poz. 40.) w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.
  •  Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis

W przypadku posiadania gospodarstwa rolnego przez wnioskodawcę lub osoby pozostające
we wspólnym gospodarstwie domowym należy dołączyć:

  •  Oświadczenie o stanie finansowym i majątkowym
  • zaświadczenie z urzędu gminy o wielkości gospodarstwa i uzyskanych dochodach,
  • informację odnośnie uzyskania w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku:
    • płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
    • zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego w produkcji rolnej,
  • informację o profilu prowadzonego gospodarstwa rolnego (uprawa roślin, hodowla zwierząt) z określeniem wielkości posiadanych zasobów, bądź ilości hodowanych zwierząt,
  • informację o uzyskanej pomocy de minimis, w roku, w którym wnioskodawca ubiega się o pomoc oraz w ciągu 3 lat poprzedzających złożenie wniosku albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie oraz przedstawienie informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis zgodnie z załączonym formularzem.
  •  Formularz dotyczący uzyskanej pomocy de minimis w rolnictwie.

 

Termin i sposób  załatwienia sprawy


Decyzja administracyjna powinna zostać wydana w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku. Termin ten może jednak ulec zmianie.

 

Tryb odwoławczy


Odwołanie od decyzji wnosi się do Ministra Finansów (ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa) w terminie 14 dni od daty odbioru decyzji za pośrednictwem Wojewody Kujawsko-Pomorskiego.

 

Opłata skarbowa

Wydanie decyzji w sprawie przyznania lub odmowy przyznania ulgi w spłacie należności budżetowych dokonane na wniosek strony podlega opłacie skarbowej w wysokości 10,00 zł (zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 6 ust. 1 pkt 1 i art. 8) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023r. poz.2111 ze zm.).

Opłatę skarbową należy uiścić na rachunek bankowy:

nr 52 1240 6960 3892 1000 0000 0000

Urząd Miasta Bydgoszczy, Wydział Podatków i Opłat Lokalnych
ul. Jezuicka 6-14
85-169 Bydgoszcz

W tytule wpłaty proszę wpisać: opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej
w sprawie przyznania ulgi w spłacie kary  lub opłaty legalizacyjnej nałożonej postanowieniem PINB z dnia …, znak ...     

Oryginał dowodu zapłaty powinien zostać dołączony do wniosku (może zostać przesłany łącznie z oświadczeniem o stanie finansowym i majątkowym). Jeżeli nie zostanie spełniony obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej i potwierdzenie dokonania wpłaty nie zostanie dostarczone do Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy (albo nie zostanie przedstawiony dowód potwierdzający podstawę do zwolnienia z opłaty skarbowej), wówczas dokonanie czynności urzędowej zostanie zaniechane, a złożone podanie będzie podlegać zwrotowi, zgodnie z art. 261 § 2 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. 

Numer rachunku bankowego, na który należy dokonywać wpłat:


Wpłat z tytułu kar i opłat legalizacyjnych dokonuje wyłącznie zobowiązany w placówce pocztowej lub na rachunek bankowy w NBP O/O Bydgoszcz:

 

56 1010  1078 0000 4222 3100 0000

Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy,
ul Jagiellońska 3

85-950 Bydgoszcz

W tytule wpłaty proszę wpisać: postanowienia PINB z dnia …, znak oraz dane osoby zobowiązanej.

 

Odsetki i opłata prolongacyjna

W przypadku zapłaty kary po terminie wynikającym z postanowienia Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego naliczane są odsetki za zwłokę liczone jak od zaległości podatkowych.

W przypadku udzielenia ulgi w postaci rozłożenia na raty, bądź odroczenia terminu płatności naliczana jest opłata prolongacyjna.

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz.U.2025 r. poz. 111 t.j.) w związku z ustawą Prawo Budowlane (Dz. U. 2024 r., poz. 725 ze zm.) oraz ustawą Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. 2024 r., poz. 572 t.j.).
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 roku w sprawie naliczania odsetek i opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U. z 2021 r. poz. 703 t.j.).