INTERPRETACJA MINISTRA RODZINY PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ W SPRAWIE PROGRAMU AKTYWNE PLACE ZABAW 2025 LUTY 2025 r.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA W SPRAWIE PROGRAMU „AKTYWNE PLACE ZABAW” 2025
Pytanie: Jednym z załączników do wniosku jest dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki (m.in akt własności lub dzierżawy). Teren i budynek żłobka należy do gminy, ale z dniem 24 stycznia został on przekazany w trwały zarząd żłobka. Jaki dokument należy przedłożyć jako załącznik i czy w takiej sytuacji Gmina może
złożyć wniosek o dofinansowanie?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 2 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 przez przynależący do instytucji opieki plac zabaw należy rozumieć plac zabaw położony na gruncie, do którego gmina posiada tytuł prawny i z którego korzystają dzieci uczęszczające do instytucji opieki w czasie pobytu w tejże instytucji. Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną, jednakże ponieważ to gmina pozostaje właścicielem nieruchomości, w mojej ocenie nie traci tytułu prawnego do tej nieruchomości z powodu oddania jej w trwały zarząd swojej jednostce organizacyjnej, w tym przypadku żłobkowi. Gmina nadal jest podmiotem prowadzącym instytucję opieki, co powinno mieć swoje odzwierciedlenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych.
W myśl pkt. 1 podrozdziału 4.1. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, program adresowany jest do gmin prowadzących instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3w formie żłobka lub klubu dziecięcego. W programie „Aktywne Place Zabaw” 2025 jednym z wymaganych załączników do wniosku jest dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw.
Pytanie: Zgodnie z punktem Programu 6.5.2m dotyczącym „części wspólnych”,
należy określić proporcjonalnie do całej powierzchni placu zabaw, powierzchnię z której korzystają dzieci uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego. W przypadku, gdy plac zabaw został podzielony i w połowie jest dzierżawiony tylko przez klub dziecięcy,
czy nadal trzeba odnieść się do całości i proporcjonalnie uzupełnić kwoty, czy dołączony dokument do wniosku potwierdzający dzierżawę placu zabaw będzie wystarczający i wtedy będzie brana pod uwagę cała powierzchnia dzierżawiona tylko przez
klub dziecięcy?
Odpowiedź: Jeżeli do instytucji publicznych sprawujących opiekę nad dziećmi, w tym klubu dziecięcego, przynależą odrębne place zabaw (dzieci uczęszczające do instytucji korzystają z odrębnych placów zabaw), to nie ma zastosowania pkt. 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu
„Aktywne Place Zabaw” 2025. Natomiast jeśli z placu zabaw korzystają dzieci z klubu dziecięcego i z innej instytucji publicznej nieprawującej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkola) i występują części wspólne bądź jeśli cały plac zabaw jest traktowany jako część wspólna, to ma zastosowanie pkt. 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place
Zabaw” 2025.
Pytanie: Czy w przypadku prowadzenia przez gminę jednego samorządowego żłobka zlokalizowanego w dwóch budynkach pod rożnymi adresami, należy złożyć jeden wniosek, czy można złożyć dwa wnioski o dofinansowanie? (przy obydwu budynkach
są place zabaw).
Odpowiedź: Zgodnie z treścią pkt. 3 podrozdziału 6.2. programu, wysokość dofinansowania wynosi do 300 tys. zł na instytucję opieki, niezależnie od tego ilu placów zabaw dotyczy. Zgodnie z pkt. 2 podrozdziału 4 programu, prowadzenie instytucji opieki oznacza, że są one wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych i wpis ten został dokonany do dnia ogłoszenia Programu. Zgodnie z treścią pkt. 5 podrozdziału 7.1. programu, wniosek jednej gminy może dotyczyć więcej niż jednej instytucji opieki. Oznacza to, że jeśli gmina prowadzi więcej niż jedną instytucję opieki (np. ma wpisanych do rejestru żłobków i kubów dziecięcych 2 żłobki, dla których jest podmiotem prowadzącym), może wnioskować
o dofinansowanie w wysokości do 300 tys. zł dla każdej z nich (w podanym przykładzie dla 2 żłobków).
Pytanie: Czy planowana jest kolejna edycja Resortowego programu Aktywne Place Zabaw? Wpis do rejestru żłobków planowany jest na 2025 rok, zgodnie z zapisami Programu nie ma możliwości starania się o dofinansowanie na tę instytucję
w edycji 2025 r.
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 1 podrozdziału 4.1. programu „Aktywne Place Zabaw”, program adresowany jest do gmin prowadzących instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w formie żłobka lub klubu dziecięcego. Zgodnie z pkt. 2 podrozdziału 4 programu, prowadzenie instytucji opieki oznacza, że są one wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych i wpis ten został dokonany do dnia ogłoszenia Programu, tj. do 23 grudnia 2024 r. Obecnie nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie, że zostanie ogłoszona edycja programu na rok 2026.
Pytanie: W przypadku, gdy przy placówce funkcjonują dwa place zabaw-dla Przedszkola oraz dla Żłobka, to czy istnieje konieczność odgrodzenia placu zabaw dla dzieci do lat 3, który będzie dofinansowany w ramach Programu Aktywny Plac Zabaw?
Odpowiedź: Program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie zobowiązuje do odgrodzenia dofinansowanego w ramach programu placu zabaw. Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z pkt.9 lit. o) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 wydatkami niekwalifikowalnymi są zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego). Ostateczny odbiorca wsparcia jest zobowiązany do realizacji zadania zgodnie z przepisami prawa krajowego.
Pytanie: Czy w ramach zadania można wnioskować o przebudowę i doposażenie placu zabaw, czy tylko o przebudowę lub tylko o doposażenie i czy możliwa jest rozbudowa istniejącego placu zabaw?
Odpowiedź: Gmina może wnioskować o dofinansowanie:
– zarówno przebudowy jak i doposażenia placu zabaw,
– tylko przebudowy placu zabaw,
– tylko doposażenia placu zabaw.
Należy zwrócić uwagę na pkt 3 podrozdziału 6.5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, zgodnie z którym wydatkiem podstawowym, tj. obligatoryjnym, jest zakup i montaż obiektów małej architektury lub wyposażenia trwale związanego z gruntem, o których mowa w pkt 2 lit. g i lit. h. Pozostałe wydatki są wydatkami uzupełniającymi. Zgodnie z pkt. 4 podrozdziału 6.5. programu, wydatki wskazane w pkt 2 lit. i, tj. wydatki na zakup wyposażenia niezwiązanego z gruntem mogą stanowić do 10% łącznych kosztów realizacji zadania. Środki finansowe w ramach programu nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.
Pytanie: „Wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którego/których dotyczy wniosek złożony w ramach Programu i którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „Aktywnie w żłobku” nie przekracza kwoty 1500 zł”. Jak długo Gminę/Żłobek ma obowiązywać stawka 1500 zł? Czy na etapie składania wniosku o dofinansowanie, czy przez okres trwałości projektu (2 lata)?
Odpowiedź: Warunek określony w pkt. 3 podrozdziału 4.1. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 dotyczący wysokości miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, jaką rodzic powinien ponosić, obowiązuje gminę od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach ww. programu do dnia 31 grudnia 2025 r. Wysokość miesięcznej
opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie może przekraczać kwoty 1500 zł. Opłata za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem
o niepełnosprawności, jeśli jest wyższa niż 1500 zł miesięcznie, nie dyskwalifikuje z uczestnictwa w programie.
Pytanie: Czy kosztami kwalifikowalnymi są przebudowa oraz doposażenie placu zabaw i nie ma możliwości utworzenia nowego placu zabaw?
Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Dofinansowanie nie jest przeznaczone na wybudowanie placu.
Pytanie: Jaka jest definicja placu zabaw?
Ustawa - Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 r. poz. 725) oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz.U. z 2022 r. poz.1225, z późn. zm.) nie zawierają definicji placu zabaw, a co za tym idzie program „Aktywne Place Zabaw” 2025 takowej nie przywołuje. Jednak w związku ze zgłoszoną potrzebą określenia jakie minimalne warunki musi spełniać miejsce przeznaczone do zabawy i rekreacji żeby można było uznać spełnienie wymogu „istnienia placu zabaw”, proponuje się przyjęcie (wyłącznie na potrzeby realizacji ww. programu), że plac zabaw to wydzielony obszar na którym posadowione są obiekty małej architektury (przynajmniej jeden), takie jak piaskownice, zjeżdżalnie, huśtawki, itp. oraz urządzenia budowlane (ogrodzenie, nawierzchnia, itp.) służące rekreacji codziennej dzieci. Przy czym, należy zwrócić uwagę na katalog wydatków kwalifikowalnych
i niekwalifikowanych. Zakup i montaż nawierzchni jest wydatkiem kwalifikowalnym, natomiast zakup i montaż nawierzchni niestanowiącej nawierzchni placu zabaw - nie. Zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego) również jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
Jeżeli chodzi o rozbudowę istniejącego placu zabaw (poszerzenia jego granic) informuję, że zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowane przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.
Pytanie: Jak należy rozumieć zakończenie zadania?
Zgodnie z pkt. 2, podrozdział 6.4. „Czas realizacji zadania”, rozdział 6 „Finansowanie”, zakończenie zadania należy rozumieć jako datę wystawienia dokumentu (np. certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177. Dokument ten powinien zatem zostać przedłożony wojewodzie celem rozliczenia dofinansowania. Dodatkowo program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie nakłada na wojewodę obowiązku weryfikowania, czy przedmiot dofinansowania, w tym przypadku - plac zabaw, spełnia wymogi prawa powszechnie obowiązującego. Program nie nakłada obowiązku weryfikowania czy plac zabaw spełniania wymogi wynikające np. z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1225, z późn. zm.). Należy jednak mieć na uwadze, że zadanie powinno być realizowane zgodnie z przepisami prawa krajowego.