Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

INTERPRETACJA MINISTRA RODZINY PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ W SPRAWIE PROGRAMU AKTYWNE PLACE ZABAW LUTY 2025

INTERPRETACJA MINISTRA RODZINY PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
W SPRAWIE PROGRAMU AKTYWNE PLACE ZABAW 2025

 

  • Dotyczy pojęcia działka sąsiadująca w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025

Zgodnie z pkt. 2 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, plac zabaw musi być zlokalizowany na działce, na której mieści się instytucja opieki lub na działce sąsiadującej.

W przypadku zlokalizowania placu zabaw na działce sąsiadującej, działka, na której mieści się żłobek lub klub dziecięcy, oraz działka sąsiadująca muszą posiadać co najmniej jeden wspólny

fragment granicy;

 

  • w przypadku występowania dwóch instytucji opieki, jeżeli dzieci uczęszczające do klubu dziecięcego obecnie korzystają ze szkolnego placu zabaw, czy w przypadku wydzielenia z części wspólnej placu zabaw dla dzieci do lat 3 poprzez jego ogrodzenie, a następnie wyremontowanie tylko wydzielonej części, możliwe jest dofinansowanie z projektu w 100%, tj. bez podziału wydatków proporcjonalnie do powierzchni placu zabaw lub proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych miejsc dla dzieci w klubie dziecięcym do sumy miejsc dla dzieci szkolnych wspólnie korzystających z placu zabaw?

Zgodnie pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw.

Zgodnie z pkt. 2 rozdziału 5 programu, przez przynależący do instytucji opieki plac zabaw należy rozumieć plac zabaw położony na gruncie, do którego gmina posiada tytuł prawny i z którego korzystają dzieci uczęszczające do instytucji opieki w czasie pobytu w tejże instytucji. Jeżeli dzieci uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego korzystają z placu zabaw, z którego korzystają również dzieci uczęszczające do innych instytucji publicznych niesprawujących opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkola), to zastosowanie ma pkt 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu. Wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki związane z tzw. „częściami wspólnymi”.

W sytuacji, gdy przykładowo w budynku znajduje się żłobek i klub dziecięcy oraz inna instytucja publiczna niesprawująca opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkole), dzieci uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego korzystają z jednego placu zabaw, a dzieci uczęszczające do instytucji publicznej niesprawującej opieki nad dziećmi do lat 3 – z drugiego placu zabaw, nie ma zastosowania pkt. 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025. Jeżeli są to odrębne place zabaw, to nie występują części wspólne. Wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 odnosi się do istniejącego placu zabaw według stanu na dzień złożenia wniosku.

.

  • dotyczy zakupu i montażu wyposażenia z innych materiałów niż naturalne, tj czy w ramach programu dopuszcza się zakup i montaż wyposażenia o konstrukcji z drewna klejonego z elementami metalowymi ze stali nierdzewnej bądź konstrukcji
    ze stali nierdzewnej z elementami z kolorowych płyt, czy jednak muszą to być zestawy zabawowe wyłącznie o konstrukcji drewnianej?

Zgodnie z treścią podrozdziału 6.3. „Przeznaczenie dofinansowania” Programu, pkt 1d), wydatki na przebudowę lub doposażenie placów zabaw dotyczą wydatków majątkowych lub bieżących związanych z zakupem i montażem wyposażenia, w szczególności wyposażenia z wykorzystaniem naturalnych materiałów. Oznacza to, że dopuszcza się ponoszenie wydatków związanych z zakupem i montażem wyposażenia z innych materiałów niż naturalne. Przy czym, jak wskazano w rozdziale 3 „Cel programu” istotne jest by organizacja placów zabaw
przy instytucjach opieki uwzględniała potencjał przyrody. Dotyczy to:

- wykorzystania naturalnych elementów takich jak rośliny, drzewa, woda, ziemia i piasek,

- ukształtowania terenu, które powinno stanowić naturalne wyzwania dla dzieci

- różnorodności naturalnych nawierzchni np. trawa, piasek.

 

  • dotyczy zastosowania nawierzchni na placu zabaw - czy program „Aktywne Place Zabaw” 2025 dopuszcza zastosowania nawierzchni z płyt gumowych, mat gumowych lub elastycznych nawierzchni wylewanych?

Zgodnie z treścią podrozdziału 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne” programu, pkt 2j), przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć wydatki związane z zakupem i montażem nawierzchni (np. z naturalnych materiałów, maty przerostowe).
Oznacza to, że dopuszcza się użycie innych materiałów/nawierzchni niż wskazane w powyższym przykładzie. Użyte nawierzchnie muszą być zgodne z Normą PN-EN 1177. Dokonując wyboru nawierzchni należy również mieć na względzie cel programu;

  • dotyczy zmiany nawierzchni na placu zabaw ze sztucznej lub naturalnej trawy na bezpieczną poliuretanową, czyli czy można uznać poniesione wydatki za kwalifikowalne?

Zgodnie z treścią podrozdziału 6.3. „Przeznaczenie dofinansowania” programu, pkt. 1b), wydatki na przebudowę lub doposażenie placów zabaw dotyczą wydatków majątkowych lub bieżących związanych z remontem nawierzchni. Należy przez to rozumieć wykonywanie prac polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego nawierzchni, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów innych niż użyto w stanie pierwotnym.

  • dotyczy kryterium miesięcznej opłaty za pobyt, tj. czy kryterium miesięcznej opłaty za pobyt weryfikowane jest tylko na etapie składania wniosku, czy przez cały czas realizacji, tj. do 31.12.2025 r., lub w jeszcze innym okresie czasowym?

W pkt. 3 podrozdziału 4.1. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 został określony warunek dotyczący wysokości miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, jaką rodzic powinien ponosić. Warunek ten obowiązuje gminę od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach ww. programu do dnia 31 grudnia 2025 r. Wysokość miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie
w żłobku” nie może przekraczać kwoty 1500 zł;

  • dotyczy aplikacji o dofinansowanie w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, tzn. czy gmina może zastosować formułę „zaprojektuj-wybuduj’?

Program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie wskazuje procedur budowlanych, według których zadanie powinno być realizowane. Należy mieć na uwadze, że zadanie powinno być realizowane zgodnie z przepisami prawa krajowego. Program nie wyklucza stosowania formuły „zaprojektuj i wybuduj”. Do decyzji gminy pozostaje, czy skorzysta z ww. formuły;

  • dotyczy używanego w zapisach programu stwierdzenia typu: "zakup i montaż wyposażenia w szczególności z naturalnych materiałów". Czy w związku z tym stwierdzeniem możliwy jest zakup zabawowych urządzeń metalowych?
    Czy urządzenia, które nie są wykonane z elementów naturalnych nie będą, bądź będą dofinansowywane w mniejszym zakresie?

Program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie wyklucza zakupu wyposażenia trwale związanego z gruntem (np. urządzenia do zabawy), wyposażenia nie związanego z gruntem (np. elementy ogrodowe), obiektów małej architektury z elementami metalowymi.

Należy zaznaczyć, że program zwraca szczególną uwagę na możliwość wykorzystania materiałów naturalnych, tam gdzie jest to możliwe.

 

  • dotyczy dofinansowania budowy placu zabaw, jeżeli gmina planuje złożyć wniosek w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” o dofinansowanie budowy placu zabaw, przy czym obecnie realizowana jest inwestycja pn. „Budowa placu zabaw, która dedykowana jest tylko dla instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 - Klub Malucha. Powyższa inwestycja dofinansowana jest z Programu Rządowego Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Edycja 8.W ramach placu zabaw zostaną zamontowane urządzenia trwale związane z gruntem, o których mowa w pkt 6.5.2 lit. h Resortowego programu „Aktywne Place Zabaw” 2025.Wobec powyższego, zgodnie z zapisem pkt 6.5.12 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, czy wkład własny będzie wydatkiem kwalifikowanym w przypadku złożenia przez gminę wniosku o dofinansowanie zadania oraz czy będzie spełniony warunek postawiony w pkt 6.5.3 programu, gdy gmina planuje wnioskować głównie o wydatki uzupełniające, o których mowa w pkt 6.5.2 lit. i, k i l.

Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowane przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw.

Dofinansowanie w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie jest przeznaczone
na wybudowanie placu zabaw.

Ponadto, zgodnie z pkt. 3 podrozdziału 6.5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, wydatkiem podstawowym, tj. obligatoryjnym, jest zakup i montaż obiektów małej architektury lub wyposażenia trwale związanego z gruntem, o których mowa w pkt. 2 lit. g i lit. h. Gmina jest zobowiązana do poniesienia wydatku obligatoryjnego. Natomiast, zgodnie z pkt. 4 podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, wydatki wskazane w pkt 2 lit. i, tj. wydatki na zakup wyposażenia niezwiązanego z gruntem mogą stanowić do 10% łącznych kosztów realizacji zadania.

  • dotyczy możliwości sfinansowania w ramach programu schodów prowadzących
    do placu zabaw oraz ogrodzenie placu zabaw

Nie można sfinansować, gdyż zgodnie z pkt 9 lit. o) i p) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 wydatkami niekwalifikowalnymi są: zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego) oraz zakup i montaż nawierzchni niestanowiącej nawierzchni placu zabaw;

  • dotyczy możliwości udziału w projekcie „Aktywne Place Zabaw” 2025 w przypadku, gdy instytucja opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 posiada na wyposażeniu placu zabaw zjeżdżalnię zakupioną z programu „Aktywny Maluch” w roku 2021, czy udział
    w projekcie „Aktywne Place Zabaw” 2025
    jest możliwy, mimo realizacji wcześniejszego zakupu w ramach ww. projektu.

Gminy będące beneficjentami programu „MALUCH+”, którego ostatnia edycja dotyczyła 2021 r., niezależnie od tego czy przedmiotem dofinansowania było utworzenie placu zabaw czy nie, mogą brać udział w programie „Aktywne Plac Zabaw” 2025;

Zgodnie z pkt 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowane przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw.

Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi;

  • dotyczy dofinansowania na wybudowanie placu zabaw w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, czy w ramach programu jako plac zabaw, można przyjąć niewytyczoną geodezyjnie część działki przynależnej do żłobka, na której w okresie wiosenno-letnim wystawione są urządzenia zabawowe niezwiązane na stałe z gruntem, a tym samym, czy przekształcenie takiego terenu w „stały” plac zabaw będzie kwalifikowalne w ramach Programu?

Zgodnie z pkt 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Ogrodzonego terenu z trawą, na którym nie są posadowione obiekty małej architektury (przynajmniej jeden), takie jak piaskownice, zjeżdżalnie, huśtawki itp., oraz urządzenia budowlane (ogrodzenie, nawierzchnia itp.) służące rekreacji codziennej dzieci, nie można uznać za plac zabaw. Zatem działania gminy polegałyby na wybudowaniu placu zabaw.

Dofinansowanie w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie jest przeznaczone na wybudowanie placu zabaw;

  • dotyczy wnioskowania o dofinansowanie przebudowy lub doposażenia drugiego placu zabaw przynależącego do żłobka, tj. Jeżeli gmina otrzymała dofinansowanie w ramach Programu Aktywny Maluch 2022-2029 na jeden plac zabaw. Żłobek ma jeszcze drugi plac zabaw na odrębnej działce. Czy w takiej sytuacji gmina może wystąpić o środki w ramach Programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 na drugi już istniejący plac zabaw?

Tak, gmina może wnioskować o dofinansowanie przebudowy lub doposażenia drugiego placu zabaw przynależącego do żłobka. Zgodnie z pkt 3 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 przedmiotem dofinansowania nie może być:

a) istniejący plac zabaw utworzony, przebudowany lub doposażony w ramach Programu Aktywny Maluch 2022-2029,

b) plac zabaw planowany do utworzenia, przebudowy lub doposażenia w ramach Programu Aktywny Maluch 2022-2029.

Zgodnie z pkt. 2 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, plac zabaw musi być zlokalizowany na działce, na której mieści się instytucja opieki lub na działce sąsiadującej.

W przypadku zlokalizowania placu zabaw na działce sąsiadującej, działka, na której mieści się żłobek lub klub dziecięcy, oraz działka sąsiadująca muszą posiadać co najmniej jeden wspólny fragment granicy;

  • dotyczy jednego placu zabaw dla dwóch instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, jeżeli gmina prowadzi dwie instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – żłobek i klub dziecięcy. Instytucje te posiadają jeden wspólny plac zabaw, czy w ramach ogłoszonego naboru gmina może złożyć wniosek wskazując w nim dwie instytucje ubiegające się o odrębne dofinansowanie do 300 000 zł na każdą instytucję?

Jeżeli do żłobka i klubu dziecięcego przynależy jeden plac zabaw, to gmina może wnioskować o dofinansowanie do 300 000 zł na jedną instytucję opieki. Gmina decyduje, którą z dwóch instytucji opieki wykaże we wniosku o dofinansowanie;

  • dotyczy doprecyzowania zapisów w rozdziale 6.5. pkt 2 lit. m) programu, tj. w jednym budynku mieści się przedszkole, klub i żłobek, do którego przynależą dwa place zabaw –jeden, z którego korzystają dzieci przedszkolne oraz drugi, z którego korzystają dzieci żłobka i klubu. Czy w tej sytuacji pkt m) ma zastosowanie, jeśli są to dwa odrębne place zabaw znajdujące się na jednej działce?

W sytuacji, gdy w budynku znajduje się przedszkole, żłobek i klub dziecięcy, dzieci uczęszczające do przedszkola korzystają z jednego placu zabaw, a dzieci uczęszczające do instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – z drugiego placu zabaw, nie ma zastosowania pkt. 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025. Jeżeli są to odrębne place zabaw, to nie występują części wspólne;

  • dotyczy zakupu wyposażenia, drobnej architektury z elementami metalowymi, tj. czy Program nie wyklucza zakupu wyposażenia, drobnej architektury z elementami metalowymi (huśtawki, ławeczki)?

Program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie wyklucza zakupu wyposażenia trwale związanego z gruntem (np. urządzenia do zabawy), wyposażenia niezwiązanego z gruntem (np. elementy ogrodowe), obiektów małej architektury z elementami metalowymi. Należy zaznaczyć,
że program zwraca szczególną uwagę na możliwość wykorzystania

materiałów naturalnych, tam gdzie jest to możliwe;

  • dotyczy zapisu użytego w rozdziale 6.5. pkt 2 lit. i), czyli jak należy rozumieć zapis użyty w rozdziale 6.5. pkt 2 lit. i) „w szczególności z naturalnych materiałów”? Czy nie wyklucza to zakupu urządzeń, zabawek z materiałów innych niż naturalne?

Zgodnie z pkt 2 lit. i) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć w szczególności wydatki związane z zakupem wyposażenia niezwiązanego z gruntem (np. urządzenia i pomoce do zabawy, w szczególności wykonane z naturalnych materiałów, elementy ogrodowe).

W programie wyeksponowano naturalne materiały, jednakże możliwy jest zakup wyposażenia niezwiązanego z gruntem z materiałów innych niż naturalne.

  • dotyczy udokumentowania wydatków poniesionych w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, tj. w jaki sposób gmina ma udokumentować czy zakupione zabawki spełniają określone normy – certyfikaty? Czy wystarczy, że na zabawce bądź załączonej do zabawki informacji będzie widniał zapis o posiadaniu określonego certyfikatu lub spełnianiu określonych norm?

Zgodnie z par. 2 pkt. 17 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, wyposażenie żłobka lub klubu dziecięcego spełnia następujący warunek – zabawki spełniają wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadają oznakowanie CE. Na zabawce lub dołączonej do niej informacji muszą znajdować się odpowiednie zapisy;

  • dotyczy utworzenia szklarni, czyli czy w ramach programu gmina może utworzyć szklarnię/mini szklarnię zamiast ogródka warzywnego? Czy mogą być użyte elementy szklane?

Program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie wyklucza możliwości utworzenia szklarni, w tym z elementami szklanymi. Jednakże warto skonsultować tę kwestię z powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną w celu uzyskania opinii, czy utworzenie na terenie instytucji opieki dla dzieci do lat 3 szklarni i korzystanie z niej przez dzieci jest akceptowane;

Nie. Zgodnie z pkt 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach programu są przeznaczone na dofinansowane przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw.

Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.