Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

INTERPRETACJA MINISTRA RODZINY PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ W SPRAWIE PROGRAMU AKTYWNE PLACE ZABAW STYCZEŃ 2025

INTERPRETACJA MINISTRA RODZINY PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 
W SPRAWIE PROGRAMU AKTYWNE PLACE ZABAW 2025

 

  • w przypadku gdy plac zabaw nie był finansowany ze środków Programu „Aktywny Maluch 2022-2029”:

 

Zgodnie z treścią rozdziału 5 „Przedmiot dofinansowania”, pkt. 5 przedmiotem dofinansowania nie może być:

a) istniejący plac zabaw utworzony, przebudowany lub doposażony w ramach Programu „Aktywny Maluch 2022–2029”,

b) plac zabaw planowany do utworzenia, przebudowy lub doposażenia w ramach Programu „Aktywny Maluch 2022–2029”. Zatem, sam fakt udziału w programie „Aktywny Maluch  2022-2029” nie stanowi przesłanki wykluczającej z możliwości wnioskowania o dofinansowanie z Resortowego programu „Aktywne Place Zabaw” 2025. Przesłanką wykluczającą jest realizacja ze środków programu „Aktywny Maluch” 2022-2029 zadań wymienionych w pkt. a) lub b).

  • w przypadku gdy gmina brała udział w Programie: „Maluch +” funkcjonującym
    od 2011 r.,
  • w przypadku gdy gmina korzystała z Programu „Maluch +” tylko w zakresie dofinansowania funkcjonowania,
  • w przypadku gdy gmina tworzyła place zabaw w ramach innych programów unijnych, rządowych, samorządowych oraz biorąc pod uwagę czas który upłynął od realizacji zadania,
  • w przypadku gdy place zabaw były tworzone ze środków własnych gminy:

Zgodnie z treścią rozdziału 6 „Finansowanie”, podrozdział 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, pkt. 11 niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków,

w szczególności:

a) całkowite lub częściowe, więcej niż jednokrotne poświadczenie, zrefundowanie lub rozliczenie tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) lub z krajowych środków publicznych, w tym ze środków „Programu Aktywny Maluch 2022–2029”,

b)   otrzymanie na wydatki kwalifikowalne danego projektu lub części projektu bezzwrotnej pomocy finansowej z kilku źródeł (krajowych, unijnych lub innych) w wysokości łącznie wyższej niż 100% wydatków kwalifikowalnych projektu lub części projektu, w tym ze środków „Programu Aktywny Maluch 2022–2029”.

Zgodnie z treścią rozdziału 6, podrozdział 6.5., pkt. 1e) wydatkami kwalifikowalnymi są m.in. wydatki zapłacone od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. Niedozwolona jest zatem m.in. sytuacja, w której ostateczny odbiorca wsparcia programu „Aktywne Place Zabaw 2025” przedstawia ten sam dokument memoriałowy dotyczący określonego wydatku w celu rozliczenia dofinansowania pochodzącego z różnych źródeł na pokrycie tego wydatku.

Niedozwolona jest również sytuacja otrzymania dofinansowania na wydatki kwalifikowalne projektu realizowanego w ramach programu „Aktywne Place zabaw 2025” z kilku źródeł i w wysokości łącznie wyższej niż 100% wydatków kwalifikowalnych projektu.

Zatem, wnioskować o dofinansowanie z programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 mogą:

- gminy będące beneficjentami programu „MALUCH+”, którego ostatnia edycja dotyczyła 2021 r. (niezależnie od tego czy przedmiotem dofinansowania było utworzenie placu zabaw czy nie),

- gminy będące beneficjentami innych niż „MALUCH+” programów i które utworzyły place zabaw ze środków tych programów przed 1 stycznia 2025 r.,

- gminy będące beneficjentami innych niż „MALUCH+” programów i które utworzyły place zabaw ze środków tych programów po 1 stycznia 2025 r., pod warunkiem zapewnienia braku podwójnego finansowania.

O dofinansowanie nie mogą wnioskować gminy, które utworzyły lub planują utworzyć plac zabaw ze środków programu „Aktywny Maluch 2022-2029”.

  • w przypadku korzystania z placu zabaw jako części wspólnych
    lub ogólnodostępnych:

Zgodnie z treścią rozdziału 6 „Finansowanie”, podrozdział 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, pkt. 2 m - przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć w szczególności wydatki związane z tzw. kosztem „części wspólnych” w przypadku przebudowy lub doposażenia placu zabaw przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego, z którego korzystają również dzieci uczęszczające do innych instytucji publicznych niesprawujących opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkola). Pojęcie instytucji publicznej niesprawującej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 należy rozumieć szeroko. Taką instytucją może być zarówno przedszkole, jak i szkoła. Natomiast jeżeli plac zabaw, który spełnia warunki wskazane w rozdziale 5 „Przedmiot dofinansowania”, jest ogólnodostępny to może być on przedmiotem dofinansowania.

  • w przypadku kontroli pomontażowej, wskazanie listy podmiotów uprawnionych przez Ministerstwo do wystawiania dokumentu o zgodności placu zabaw
    lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177)

Ministerstwo nie przewiduje listy podmiotów wskazanych do wystawienia dokumentu o zgodności placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177.