- Menu tematyczne
- Polityka społeczna
- Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej
Tryb dokonywania poprawek i wyjaśnień braków lub błędów wniosku na realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025
Tryb dokonywania poprawek i wyjaśnień braków lub błędów wniosku na realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla
Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025
Zgodnie z kryteriami oceny wniosków określonymi w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025, Wojewoda informuje o trybie dokonywania poprawek i wyjaśnień braków lub błędów wnioskodawcę (z wyłączeniem sytuacji gdy wniosek został przekazany po terminie) i zwraca się o dodatkowe wyjaśnienia, uzupełnienie lub skorygowanie dokumentacji aplikacyjnej wskazując sposób poprawy/uzupełnienia w wyznaczonym terminie pod rygorem odrzucenia oferty.
Wojewoda wzywa wnioskodawcę do wyjaśnień, uzupełnienia lub skorygowania wniosku/ niezbędnych załączników drogą mailową na adres poczty elektronicznej przekazany w dokumentacji aplikacyjnej.
Poprawie mogą podlegać tylko te elementy wniosku, które są przedmiotem zapytania wojewody.
1) Elementy dotyczące kompletności (wypełnienie poszczególnych kolumn wniosku) i prawidłowości (wypełnienie zgodnie z regułami matematycznymi i warunkami przedstawionymi w Programie) oraz wypełnienia wniosku zgodnie z obowiązującym wzorem,
2) Niezbędne załączniki, które muszą być czytelne i przekazane w formacie umożliwiającym odczyt w Generatorze Funduszu Solidarnościowego,
3) Upoważnienie do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego, które musi zostać podpisane przez upoważnione osoby.
W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów formalnych w poprawionym wniosku, wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia wniosku.
Wyłącznie wnioski spełniające kryteria formalne podlegają ocenie merytorycznej.
- W zakresie oceny merytorycznej wniosku są to:
1) Ocena adekwatności wniosku w odniesieniu do celów Programu, tzn. czy:
a) usługi asystencji osobistej będą skierowane do osób będących adresatami Programu, określonych w części III ust. 2 Programu,
b) osoby wymagające wysokiego poziomu wsparcia, określone w części III ust. 3 pkt 2 Programu, będą stanowiły minimum 50 % uczestników Programu,
c) usługi asystencji osobistej świadczyć będą osoby, które spełniają warunki określone,
w części IV ust. 4 Programu,
d) usługi asystencji osobistej będą polegały na wspieraniu przez asystenta osoby
z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym w zakresie określonym w części IV ust. 12 Programu;
2) Przedstawienie potencjalnego wpływu zadań na beneficjentów, w tym także trwałości rezultatów zadań zawartych we wniosku, tzn. czy:
a) usługi asystencji osobistej poprawią funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w ich środowisku, zwiększą możliwość zaspokajania ich potrzeb oraz włączą je w życie społeczne;
3) Przedstawienie zasadności wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i zakresu zadań, które obejmuje wniosek, tzn. czy:
a) koszty są powiązanie z celem Programu,
b) prawidłowo sporządzono kalkulację wniosku na środki finansowe z Programu, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania (prawidłowość sporządzenia budżetu, jego kompleksowość i czytelność, zachowania progów procentowych kosztów, kwalifikowalności kosztów, adekwatności proponowanych kwot do planowanych działań, zasadności przyjętych stawek jednostkowych w odniesieniu do średnich cen rynkowych, relacji kosztów do planowanych rezultatów);
4) Przedstawienie zdolności organizacyjnej podmiotu oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji zadań, tzn. czy:
a) gmina/powiat posiada odpowiednie zasoby kadrowe do realizacji zadań.
W przypadku wątpliwości, braku precyzyjnych informacji poszczególne elementy mogą podlegać uzupełnieniu.
W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny merytorycznej w poprawionym wniosku wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia wniosku. Wojewoda dokonuje oceny merytorycznej
na podstawie dostarczonej dokumentacji.
Ponadto wniosek zostaje odrzucony, jeżeli nie zostanie spełniony którykolwiek z kryteriów oceny merytorycznej. Wojewoda przesyła gminie/powiatowi informację wraz z uzasadnieniem o odrzuceniu wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów oceny merytorycznej.
Wniosek uzyska pozytywną ocenę wojewody, jeżeli zostaną spełnione wszystkie kryteria oceny merytorycznej.
Wnioski ocenione pozytywnie trafiają na listę rekomendowanych wniosków wojewody. Następnie listy rekomendowanych wniosków wojewodów przekazywane są do Ministra, który tworzy zbiorczą listę rekomendowanych wniosków.
W przypadku odrzucenia przez wojewodę wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów oceny merytorycznej gminie/powiatowi przysługuje, w terminie 3 dni od otrzymania informacji o odrzuceniu wniosku wraz z uzasadnieniem, prawo złożenia do Ministra umotywowanych zastrzeżeń do oceny dokonanej przez wojewodę. Minister po zapoznaniu się ze sprawą, mając na uwadze przesłane wyjaśnienia oraz dostępny budżet, podejmuje decyzję o odrzuceniu zastrzeżeń albo o ich uznaniu i umieszczeniu wniosku na zbiorczej liście rekomendowanych wniosków. Oceny wniosku w takim przypadku dokonuje właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej odpowiadająca za programy finansowane z Funduszu Solidarnościowego. W przypadku umieszczenia wniosku w związku ze złożeniem zastrzeżeń na zbiorczej liście rekomendowanych wniosków, Minister zwraca się do wojewody o przekazanie zaktualizowanej listy rekomendowanych wniosków wraz z informacją dotyczącą środków finansowych z Programu, zawierających informacje o wnioskach, które uzyskały dofinansowanie.
TERMIN I FORMA SKŁADANIA KOREKT/UZUPEŁNIEŃ/WYJAŚNIEŃ:
Dokumenty będą przyjmowane za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego/platformy ePUAP (przypadkach uzasadnionych problemami technicznymi) w terminie nieprzekraczającym 3 dni robocze od dnia otrzymania informacji o brakach/błędach, pod rygorem odrzucenia wniosku.