Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej

Możecie nas Państwo znaleźć w budynku Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Bydgoszczy, przy ul. Konarskiego 1-3 (budynek C, I oraz II piętro)
oraz w delegaturach Urzędu:
Toruniu, ul. Moniuszki 15-21,
we Włocławku, ul. Brzeska 8.

Wydział Polityki Społecznej pracuje:

od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-15.00,
we wtorek w godzinach 8.00- 16.00.
 

Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej
dr Przemysław Biegański

ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 114 , I piętro, budynek C
tel. +48 52 349 7680
e-mail: 

Zastępca Dyrektora
Anna Grabska

ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 114 , I piętro, budynek C
tel. +48 52 349 7680
e-mail: 


Oddział Kontroli i Nadzoru w Pomocy Społecznej

Kierownik
Marzanna Głowacka
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 116 , I piętro, budynek C
pok. nr 104, 108, 140, 141, 102
tel. 52 349-7308
e-mail: 

Oddział Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu

Kierownik
Justyna Dachniewicz-Zabrocka
tel. 52 349-7207,
pokój nr 154, I piętro, wejście od ul. Konarskiego 3, budynek C
pokoje nr 100, 101, 105, 145,146, 150.

Oddział Rynku Pracy

Kierownik
Barbara Kempa
tel. 52 349-7698,
pokój nr 138, I piętro, wejście od ul. Konarskiego 3, budynek C
pokoje nr 107, 138, 142, 143, 144.

Oddział ds. Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej

Kierownik
Agnieszka Czaplińska
tel. 52 34 97 477
e-mail: 

pokój nr 106 I piętro, wejście od ul. Konarskiego 3, budynek C
pokój nr 103,109, 117,118.

Wojewódzki Koordynator Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

Koordynator
Beata Sulima
tel. 52 349-7684,
pokój 139, I piętro, wejście od ul. Konarskiego 3, budynek C
e-mail: 

Wieloosobowe Stanowisko ds. Rynku Pracy działające w Delegaturze Urzędu w Toruniu
87-100 Toruń, ul. Moniuszki 15-21
Podległe bezpośrednio Koordynatorowi Samodzielnego Zespołu ds. Rynku Pracy w Delegaturze Urzędu we Włocławku
Koordynator
Beata Awiżeń-Chwiałkowska
87-800 Włocławek ul. Brzeska 8, pok. 43, II piętro  
tel. 54 231-42-27, 54 231 40 97
e-mail: 
 

Samodzielny Zespół ds. Rynku Pracy w Delegaturze Urzędu we Włocławku
Koordynator
Beata Awiżeń-Chwiałkowska
87-800 Włocławek ul. Brzeska 8, pok. 43, II piętro
tel. 54 231-42-27, 54 231 40 97
e-mail: 

Czym się zajmujemy?

 

Oddział Kontroli i Nadzoru w Pomocy Społecznej

  1. Analiza stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej przyjętą przez samorząd województwa z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii tel. 52 34-97-308;
  2. Ustalanie sposobu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego tel. 52 34-97-308, 34-97-675, 34-97-678, 34-97-685,
    34-97-687, 34-97-669, 54 231-41-10;
  3. Nadzór nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, a także zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami tel. 52 34-97-308, 34-97-675, 34-97-678,
    34-97-687, 34-97-685, 34-97-669, 54 231-41-10;
  4. Dokonywanie weryfikacji wniosków o przyznanie nagrody specjalnej z zakresu pomocy społecznej przyznawanej przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego tel. 52 34-97-687;
  5. Kontrola wykonywania przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej tel. 52 34-97-308, 34-97-678, 34-97-685, 34-97-687, 34-97-669,
    54 231-41-10;
  6. Wydawanie i cofanie zgody na przekształcenie miejsc przeznaczonych dla mieszkańców dps w miejsca przeznaczone na świadczenie usług wsparcia krótkoterminowego dziennego lub całodobowego oraz utworzenie miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia dziennego lub całodobowego tel. 52 34-97-308, 34-97-675
  7. Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej i placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów
    o działalności gospodarczej tel. 52 34-97-308, 34-97-685;
  8. Prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej tel.
    52 34-97-308,   52 34-97-678;
  9. Prowadzenie rejestru miejsc, w których gmina udziela tymczasowego schronienia
    w schroniskach dla osób bezdomnych, schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, noclegowniach i ogrzewalniach tel. 52 34-97-669;
  10. Prowadzenie rejestru mieszkań treningowych i wspomaganych prowadzonych przez gminę, powiat lub na ich zlecenie tel. 52 34-97-308, 34-97-675;
  11. Przekazywanie informacji zbiorczej o zgłoszeniach nadzwyczajnych i o podjętych działaniach następczych ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego;
  12. Kontrola jakości usług, dla których określone zostały standardy, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji rządowej
    i samorządowej tel. 52 34-97-685, 34-97-308;
  13. Kontrola jakości usług, dla których określone zostały standardy, wykonywanych przez domy pomocy społecznej prowadzone nie na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego przez podmioty niepubliczne (Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje, stowarzyszenia, osoby fizyczne oraz inne osoby prawne) tel. 52 34-97-308, 34-97-685;
  14. Kontrola placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej w zakresie standardów usług socjalno-bytowych oraz przestrzegania praw tych osób tel. 52 34-97-308, 34-97-685;
  15. Wymierzanie kar pieniężnych w drodze decyzji administracyjnych:
    1. za niezrealizowanie zaleceń pokontrolnych przez kontrolowaną jednostkę,
    2. za prowadzenie bez zezwolenia placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku tel.
      52 34-97-308, 34-97-785;

 

  1. Przekazywanie informacji o nałożonych karach, o których mowa w art. 130 ust. 2 i 4-6 ustawy o pomocy społecznej, do wykazu prowadzonego przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego tel. 52 34-97-308, 34-97-685;
  2. Nadzór merytoryczny i kontrola nad standardem usług świadczonych
    w środowiskowych domach samopomocy oraz odpowiednim poziomem kwalifikacji kadr w tych jednostkach tel. 52 34-97-308, 34-97-685;
  3. Sporządzanie sprawozdawczości, w tym w wersji elektronicznej tel. 52 34-97-675,
    34-97-678, 34-97-685, 34-97-687, 54 231-41-10, 52 34-97-669 ;
  4. Zapewnienie współdziałania wszystkich jednostek organizacyjnych pomocy społecznej działających na obszarze województwa na zasadach określonych w ustawach, w tym ustawach o stanach nadzwyczajnych tel. 52 34-97-308, 34-97-675, 34-97-678,
    34-97-687, 34-97-685, 54 231-41-10;
  5. Opiniowanie oraz dokonywanie oceny formalnej i merytorycznej ofert konkursowych w ramach rządowych programów określonych przez ministra właściwego
    ds. zabezpieczenia społecznego tel. 52 34-97-308, 52 34-97-675, 34-97-669;
  6. Prowadzenie rejestru tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego oraz sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych na podstawie ustawy o języku migowym i innych  środkach komunikowania się tel. 52 34-97-678;
  7. Wykonywanie zadań związanych z zabezpieczeniem dostępu do świadczeń usług tłumacza polskiego języka migowego (PJM), systemu językowo-migowego (SJM)
    i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN) wpisanego do rejestru, w tym zawieranie umów tel. 52 34-97-678.
  8. Prowadzenie rejestru jednostek specjalistycznego poradnictwa tel. 54 231-41-10;

 

Oddział Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu

 

  1. koordynowanie działań w zakresie integracji ze społeczeństwem osób posiadających status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2023 r. o cudzoziemcach,
    w tym planowanie budżetu na realizację indywidualnych programów integracji dla osób posiadających status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą – tel. 52 34-97-873;
  2. realizacja i koordynowanie Programu wieloletniego „Posiłek w szkole i w domu”
    tel. 52 34-97-366;
  3. realizacja i koordynowanie Programu „Opieka 75+” – tel. 52 34-97-877;
  4. planowanie i nadzór nad realizacją budżetu w dziale 852-Pomoc społeczna i 855-Rodzina w układzie tradycyjnym i zadaniowym w zakresie dochodów i wydatków
    oraz zawieranie umów z jednostkami samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej i wsparcia rodziny– tel. 52 34-97-653, 52 34-97-207;
  5. analiza potrzeb oraz wydatków jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego w dziale 852 – Pomoc społeczna i 855 – Rodzina,
    tel. 52 34-97-653, 52 34-97-207;
  6. dokonywanie podziału uruchomień dotacji z budżetu państwa lub funduszy celowych na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione
    tel. 52 34-97-653, 52 37-97-207;
  7. wykonywanie zadań wynikających z ustawy o funduszu solidarnościowym, w tym
    w zakresie realizacji:

- Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego;

- Programu „Opieka wytchnieniowa”

- Programu „Centra opiekuńczo-mieszkalne” – tel. 52 34-97-694;

  1. realizacja zadań wynikających z programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi
    w wieku do lat 3, w szczególności w zakresie Programu „Aktywny Maluch” 2022-2029, w tym zawieranie umów, koordynacja realizacji zadania i nadzór nad sposobem wykonania zadania oraz sporządzanie sprawozdawczości – tel. 52 34-97-686,
    52 34-97-692;
  2. realizacja zadań związanych z przyznaniem członkom rodzin wielodzietnych Karty Dużej Rodziny – tel. 52 34-97-873;
  3. sporządzanie sprawozdawczości z zakresu realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów – tel. 52 34-97-877;
  4. przeprowadzanie kontroli w organizacjach pożytku publicznego w oparciu o powierzenie zadania przez ministra właściwego do spraw społeczeństwa obywatelskiego, w zakresie spełniania warunków i wypełniania obowiązków organizacji pożytku publicznego określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – tel. 52 34-97-695;
  5. kontrola przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych – tel. 52 34-97-695,
    52 34-97-873;
  6. kontrola przyznawania i wypłacania świadczeń określonych w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
    tel. 52 34-97-695, 52 34-97-873;
  7. kontrola przyznawania i wypłacania zasiłków dla opiekunów - tel. 52 34-97-695,
    52 34-97-873;
  8. realizacja zadań dotyczących wsparcia kobiet w ciąży i rodzin w związku z rządowym programem kompleksowego wsparcia dla kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” w szczególności w zakresie jednorazowego świadczenia w wysokości 4.000 zł.

Oddział Rynku Pracy

  1. Kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty - tel. nr 52-349-7688, 7770, 7689;  
  2. Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty, w szczególności w zakresie:
  1. sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy,
  2. realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań wynikających z ustawy oraz umowy akredytacyjnej,
  3. spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,
  4. przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
  5. prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy lub zlecania działań aktywizacyjnych - tel. nr 52-349-7688, 7770, 7689;  
  1. Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia oraz w sprawach związanych
    z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej - tel. nr 52-349-7688, 7683, 7770, 7689;  
  2. Wykonywanie w zakresie dotyczącym rynku pracy procedury administracyjnej w trybie nadzwyczajnym jaką przewidziano dla organu I instancji, od której odwołania rozpatruje minister właściwy ds. pracy;
  3. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej występowania Wojewody
    Kujawsko-Pomorskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy i Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach wnoszonych skarg na decyzje administracyjne, i udzielanie odpowiedzi na skargi;
  4. Współpraca z ministrem właściwym ds. pracy w zakresie zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
  5. Przedstawianie ministrowi właściwemu ds. pracy okresowych informacji o ilości wydanych decyzji, realizacji nadzoru i kontroli w urzędach pracy wraz z ich wynikami i oceną;
  6. Sporządzanie zbiorczych sprawozdań i analiz na potrzeby Wydziału Nadzoru i Kontroli;
  7. Sporządzanie miesięcznych sprawozdań MPiPS-02 o przychodach i wydatkach Funduszu Pracy -tel. nr 52-349-7688;
  8. Sporządzanie kwartalnych sprawozdań Rb-33 z wykonania planu finansowego państwowego funduszu celowego- tel. nr 52-349-7688 ;
  9. Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Urzędu, Wojewódzkiego Urzędu pracy i powiatowych urzędów pracy;
  10. Nadzór nad zakładami pracy chronionej i zakładami aktywności zawodowej, a w szczególności:
  1. wydawanie decyzji w sprawach nadania, zmiany lub utraty statusu zakładu pracy chronionej i zakładu aktywności zawodowej,
  2. przekazywanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych informacji o kontrolach przeprowadzonych w danym roku kalendarzowym,
  3. przedkładanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych zbiorczych informacji półrocznych dotyczących wydanych decyzji oraz stanu zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej,
  4. przeprowadzanie okresowych kontroli zakładów pracy chronionej i zakładów aktywności zawodowej - tel. nr 52-349-7688, 7683, 7770,7689,
  1. Prowadzenie rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych, w tym:
  1. informowanie o wpisie lub wykreśleniu z rejestru Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych,
  2. przekazywanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych rocznej informacji o organizatorach turnusów rehabilitacyjnych, w których uczestniczyły osoby niepełnosprawne korzystające z dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, posiadających wpis do rejestru
    tel. nr 52-349-7688, 7683, 7770,7689;
  1. kontrola organizatorów turnusów rehabilitacyjnych wpisanych do rejestru,
     tel. nr 52-349-7688, 7683, 7770,7689
  2. Sprawowanie funkcji organu wyższego stopnia w sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 19 czerwca 2009 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielanych osobom, które utraciły pracę;
  3. Finansowe wspieranie programów w określonym przez Wojewodę obszarze pomocy społecznej poprzez wsparcie lub powierzenie organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego – na mocy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – realizacji zleconych zadań publicznych - tel. nr 52-349-7261;
  4. Opracowywanie i przyjęcie, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku i o wolontariacie, Programu finansowego wspierania przez Wojewodę programów w określonych obszarach pomocy społecznej;
  5. Realizacja zadań określonych w Programie wieloletnim „Senior”, w tym:
  1. dokonywanie oceny formalnej i merytorycznej ofert konkursowych,
  2. podpisywanie umów i aneksów z beneficjentami,
  3. kontrola i nadzór nad realizacją Programu w województwie,
  4. prowadzenie sprawozdawczości związanej z Programem,
  5. monitorowanie ciągłości realizacji zadań finansowanych z Programu
    tel. nr 52-349 7261, 7770, 7688;
  1. Współpraca z właściwym ministerstwem w zakresie środków Funduszu Pracy przeznaczonych dla gmin na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników;
  2. Koordynowanie spraw dotyczących dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianym pracownikom w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, w tym przygotowanie porozumienia w sprawie powierzenia tych zadań Kuratorowi Oświaty;

 

Oddział do spraw Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej

 

  1. prowadzenie rejestrów placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych oraz rejestru wolnych miejsc w ww. placówkach i ośrodkach na terenie województwa
    tel. 52 3497759
  2. wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych – tel. 52 3497693, 52 3497477
  3. kontrola realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz zasięganie informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przez samorząd gminny, powiatowy i województwa – tel. 52 3497693, 523497575, 523497759, 523497772, 523497736
  4. kontrola zgodności zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami;
  5. współdziałanie z ministrem właściwym do spraw rodziny oraz ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego przy opracowywaniu, realizacji i finansowaniu programów tel. 52 3497477
  6. realizacja zadań dotyczących wsparcia kobiet w ciąży i rodzin w związku z rządowym programem kompleksowego wsparcia dla kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” w części dot. zawierania umów z wójtami, burmistrzami lub prezydentami miast w przedmiocie finansowania ze środków Funduszu Pracy koordynacji poradnictwa oraz kontrola wykonywania zadań z wyłączeniem spraw, o których mowa § 22 pkt. 6, tj. osób przebywających poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w państwie, w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, uprawnionych do jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się żywego dziecka na podstawie ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” do tego świadczenia tel. 523497575;
  7. monitorowanie realizacji przepisów dot. wsparcia kobiet w ciąży i rodzin;
  8. sporządzanie sprawozdawczości z realizacji przepisów dot. wsparcia kobiet w ciąży i rodzin – tel. 523497477;
  9. wydawanie zezwolenia na funkcjonowanie w jednym wielorodzinnym budynku więcej niż jednej placówki opiekuńczo-wychowawczej do 14 dzieci, uwzględniając specyfikę i zadania tych placówek oraz potrzeby środowiska lokalnego w przypadku lokali stanowiących odrębną nieruchomość w rozumieniu przepisów o własności lokali
    tel. 523497693; 523497772
  10. wydawanie zezwoleń na funkcjonowanie na jednej nieruchomości gruntowej więcej niż jednej placówki opiekuńczo-wychowawczej do 14 dzieci, uwzględniając specyfikę i zadania tych placówek oraz potrzeby środowiska lokalnego tel. 523497693; 523497772
  11. wydawanie zezwoleń na umieszczenie w placówce opiekuńczo-wychowawczej kolejnego dziecka pomimo przekroczenia dopuszczalnej liczby dzieci w placówce
    tel. 523497759;
  12. wydawanie zezwoleń na umieszczenie w placówce opiekuńczo wychowawczej typu rodzinnego, w tym samym czasie większej liczby dzieci (nie więcej jednak niż 10), a w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej nie więcej niż 45;
  13. gromadzenie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw rodziny, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego
     tel. 523497575; 523497759; 52 3497736;
  14. gromadzenie informacji o liczbie miejsc w rodzinnej pieczy zastępczej na terenie danego powiatu – tel. 523497693;
  15. udział, w roli obserwatora, w posiedzeniach ośrodka adopcyjnego dotyczących kwalifikowania dziecka do przysposobienia, dokonywania wstępnej oceny kandydata do przysposobienia dziecka oraz wydawania opinii kwalifikacyjnej kandydata do przysposobienia dziecka w celu kontroli zapewnienia odpowiedniej jakości prowadzonych procedur przysposobienia – tel. 523497772;

 

Wojewódzki Koordynator Realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej

  1. wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej, tel.  52 34-97-684,
  2. monitorowanie zjawiska przemocy domowej na szczeblu województwa, które obejmuje  liczby procedur „Niebieskie Karty” przekazywanych do Przewodniczących zespołów interdyscyplinarnych przez podmioty uprawnione do ich wszczęcia, w myśl ustawy
    o przeciwdziałaniu przemocy domowej, liczby osób doznających przemocy domowej (dzieci, osób starszych, niepełnosprawnych,) oraz rodzajów doznawanej przez nich przemocy, liczby dzieci w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia w związku z przemocą domową,   którym wskutek działań interwencyjnych (art. 12a uoppd) zapewniono ochronę liczby śmiertelnych przypadków związanych z przemocą domową, liczby cudzoziemców doznających przemocy domowej oraz ją stosujących, a także innych obszarów z zakresu przemocy domowej, wymagających zbadania i diagnozy,
  3. monitorowanie realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej, w tym działań uprzedzających, interwencyjnych w sytuacjach przemocy domowej
    na szczeblu województwa,
  4. badanie istniejącej infrastruktury i rozwoju sieci instytucji pomagających osobom doznającym przemocy domowej,
  5. monitorowanie oddziaływań  kierowanych do osób stosujących przemoc domową realizacji programów korekcyjno-edukacyjnych oraz psychologiczno-terapeutycznych,
  6. opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń oraz procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą domową dla realizatorów zadania,
  7. nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa, w tym: opracowaniem i realizacją gminnych i powiatowych programów przeciwdziałania przemocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej,
  8. nadzór nad bieżącą działalnością funkcjonujących w województwie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla osób doznających przemocy domowej w zakresie świadczonych usług, zgodnie z określonym standardem (pomoc całodobowa oraz poradnictwo),
  9. nadzór nad organizacją i prowadzeniem przez samorządy terytorialne szczebla powiatowego oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych oraz psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową na terenie województwa,
  10. kontrola realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej,
  11. nadzór nad współdziałaniem organów administracji rządowej, samorządowej
    z organizacjami pozarządowymi oraz kościołami i związkami wyznaniowymi
    w zakresie udzielenia pomocy osobom dotkniętym przemocą, oddziaływań na osoby stosujące przemoc oraz podnoszeniu świadomości społecznej na terenie przyczyn
    i skutków przemocy domowej,
  12. współpraca z Samorządem Województwa, w tym z Departamentem Spraw Społecznych
    i Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu
    w zakresie organizacji szkoleń dla osób realizujących zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy domowej, w tym obowiązkowych szkoleń dla członków zespołu interdyscyplinarnego oraz grup diagnostyczno-pomocowych,
  13. współpraca z Komendą Wojewódzką Policji w Bydgoszczy oraz innymi komórkami organizacyjnymi wydziału w zakresie opracowywania instrukcji i procedur postępowania dla służb i instytucji działających w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej, wypracowywania wspólnych stanowisk, opinii co do prawidłowości podejmowanych działań interwencyjnych przez Policję i służby pomocy społecznej, wobec osób dotkniętych przemocą domową oraz osób stosujących przemoc domową,
  14. współpraca z Komendą Wojewódzką Policji w Bydgoszczy w sprawie prowadzenia spraw bezprecedensowych wymagających pilnej interwencji, w tym w zakresie podejmowanych działań wobec funkcjonariuszy Policji, stosujących przemoc domową,
  15. współpraca z Żandarmerią Wojskową - Oddziałem w Bydgoszczy w sprawie prowadzenia spraw bezprecedensowych wymagających pilnej interwencji, w tym w zakresie podejmowanych działań wobec żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową, stosujących przemoc domową,
  16. gromadzenie aktualnych baz danych, w szczególności w zakresie danych teleadresowych organizacji pozarządowych  świadczących pomocy i wsparcia osobom doznającym przemocy domowej (wraz z ofertą), podmiotów realizujących programy korekcyjno-edukacyjne oraz psychologiczno-terapeutyczne dla osób stosujących przemoc domową, zespołów interdyscyplinarnych funkcjonujących na terenie województwa, specjalistycznych ośrodków wsparcia dla osób doznających przemocy domowej, placówek tymczasowego schronienia (schronisko, noclegownia, ogrzewalnia), przekazuje je właściwym jednostkom, tj. prezesowi sądu apelacyjnego, prokuratorowi regionalnemu, komendantowi wojewódzkiemu Policji, komendantowi oddziału Żandarmerii Wojskowej, kuratorowi oraz organom samorządu terytorialnego.

Samodzielny Zespół ds. Rynku Pracy w Delegaturze Urzędu we Włocławku

 

  1. kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty;
  2. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty, w szczególności w zakresie:
  1. sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy,
  2. realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań wynikających z ustawy oraz umowy akredytacyjnej,
  3. spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników powiatowych urzędów pracy,
  4. przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
  5. prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy lub zlecania działań aktywizacyjnych,
  6. kontrola realizacji innych zadań wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty;
    1. realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia oraz sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej;
    2. wykonywanie zadań Wojewody określonych w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, w tym:
  1. orzekanie w zakresie nadania, zmiany lub utraty statusu centrum integracji społecznej,
  2. prowadzenie rejestru centrum integracji społecznej i klubów integracji społecznej;
    1. przedstawianie ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia społecznego zbiorczego sprawozdania z informacji uzyskanych z centrów integracji społecznej;
    2. współpraca z ministrem właściwym ds. pracy w zakresie zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
    3. nadzór nad zakładami pracy chronionej i zakładami aktywności zawodowej, w tym w szczególności:
  1. wydawanie decyzji w sprawach nadania, zmiany lub utraty statusu zakładu pracy chronionej i zakładu aktywności zawodowej,
  2. przekazywanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych informacji o kontrolach przeprowadzonych w danym roku kalendarzowym,
  3. przedkładanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych zbiorczych informacji półrocznych dotyczących wydawanych decyzji oraz stanu zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej,
  4. przeprowadzanie okresowych kontroli zakładów pracy chronionej i zakładów aktywności zawodowej,
    1. prowadzenie rejestru ośrodków oraz rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych (w części dotyczącej tylko rejestru ośrodków), w tym informowanie Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych o wpisie
      lub wykreśleniu z rejestru;
    2. kontrola organizatorów turnusów rehabilitacyjnych oraz ośrodków wpisanych do rejestru (w części dot. kontroli ośrodków);
    3. sprawowanie funkcji organu wyższego stopnia w sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 19 czerwca 2009 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonym osobom, które straciły pracę;
    4. wykonywanie w zakresie dotyczącym rynku pracy procedury administracyjnej w trybie nadzwyczajnym jaką przewidziano dla organu I instancji, od której odwołania rozpatruje minister właściwy ds. pracy;
    5. prowadzenie dokumentacji dotyczącej występowania Wojewody
      Kujawsko-Pomorskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy i Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach wnoszonych skarg na decyzje administracyjne, i udzielanie odpowiedzi na skargi;
    6. przedstawianie ministrowi właściwemu ds. pracy okresowych informacji o ilości wydanych decyzji, realizacji nadzoru i kontroli w urzędach pracy wraz z ich wynikami i oceną;
    7. realizacja programów rządowych należących do kompetencji Wydziału;
    8. wykonywanie zadań Wojewody określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, w tym:
  5. wydawanie decyzji:
  6. o uzyskaniu przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego,
  7. o zwolnieniu na czas określony przedsiębiorstwa społecznego od obowiązku spełniania warunków nabycia tego statusu,
  8. o utracie statusu przedsiębiorstwa społecznego;
  1. przyjmowanie zgłoszeń o naruszeniu warunków nabycia przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego, wzywanie przedsiębiorstwa społecznego do zaniechania tych naruszeń oraz złożenia niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie;
  2. nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa społecznego w zakresie spełniania warunków nabycia statusu tego przedsiębiorstwa;
  3. kontrola z urzędu lub na wniosek innego organu administracji publicznej w zakresie spełniania warunków nabycia statusu tego przedsiębiorstwa;
  4. informowanie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego o uzyskaniu przez podmiot ekonomii społecznej status przedsiębiorstwa społecznego;
  5. informowanie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego o utracie przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego;
  6. wydawanie lub odmowa wydania przedsiębiorstwu społecznemu zaświadczeń o spełnianiu przez nie warunków do zamówień na usługi zdrowotne, społeczne oraz kulturalne, o których mowa w art. 361 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz potwierdzanie aktualności wydanego zaświadczenia;
  7. przyjmowanie od przedsiębiorstw społecznych rocznych sprawozdań, a po weryfikacji poprawności i kompletności informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu przekazanie przez wojewodę sprawozdania zbiorczego ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego”.
    1. przedstawianie właściwemu Ministrowi sprawozdań dot. kwestii umorzeń w całości lub w części, odraczania terminów spłaty należności, rozkładania na raty z tytułu np. nienależnie otrzymanych środków w ramach form wsparcia należności z tytułu otrzymanego wsparcia, o którym mowa w art. 15zzb ust. 1, art. 15zzc ust. 1, art. 15zzd ust. 1, art. 15zzda ust. 1 art. 15zze ust. 1, art. 15zze2 ust. 1, art. 15 zze4 ust. 1 oraz art. 15zze4a ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw;

 

Wieloosobowe Stanowiska ds. Rynku Pracy w Delegaturze Urzędu w Toruniu

 

  1. kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty;
  2. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty, szczególności w zakresie:
  1. sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy,
  2. realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań wynikających z ustawy oraz umowy akredytacyjnej,
  3. spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników powiatowych urzędów pracy,
  4. przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
  5. prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy lub zlecania działań aktywizacyjnych,
  6. kontroli realizacji innych zadań wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty;
    1. realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia oraz sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej;
    2. wykonywanie zadań Wojewody określonych w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, w tym:
  1. orzekanie w zakresie nadania, zmiany lub utraty statusu centrum integracji społecznej,
  2. prowadzenie rejestru centrum integracji społecznej i klubów integracji społecznej;
    1. przedstawianie ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia społecznego zbiorczego sprawozdania z informacji uzyskanych z centrów integracji społecznej;
    2. współpraca z ministrem właściwym ds. pracy w zakresie zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
    3. nadzór nad zakładami pracy chronionej i zakładami aktywności zawodowej, w tym w szczególności :
  1. wydawanie decyzji w sprawach nadania, zmiany lub utraty statusu zakładu pracy chronionej i zakładu aktywności zawodowej,
  2. przekazywanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych informacji o kontrolach przeprowadzonych w danym roku kalendarzowym,
  3. przedkładanie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych zbiorczych informacji półrocznych dotyczących wydanych decyzji oraz stanu zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej,
  4. przeprowadzanie okresowych kontroli zakładów pracy chronionej i zakładów aktywności zawodowej,
    1. kontrola organizatorów turnusów rehabilitacyjnych oraz ośrodków wpisanych do rejestru (w części dot. kontroli ośrodków);
    2. sprawowanie funkcji organu wyższego stopnia w sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 19 czerwca 2009 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielanych osobom, które straciły pracę;
    3. wykonywanie w zakresie dotyczącym rynku pracy procedury administracyjnej w trybie nadzwyczajnym jaką przewidziano dla organu I instancji, od której odwołania rozpatruje minister właściwy ds. pracy;
    4. prowadzenie dokumentacji dotyczącej występowania Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy i Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach wnoszonych skarg na decyzje administracyjne, i udzielanie odpowiedzi na skargi;
    5.  realizacja programów rządowych należących do kompetencji Wydziału;
    6.  wykonywanie zadań Wojewody określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, w tym:
  5. wydawanie decyzji:
  6. o uzyskaniu przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego,
  7. o zwolnieniu na czas określony przedsiębiorstwa społecznego od obowiązku spełniania warunków nabycia tego statusu,
  8. o utracie statusu przedsiębiorstwa społecznego;
  1. przyjmowanie zgłoszeń o naruszeniu warunków nabycia przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego, wzywanie przedsiębiorstwa społecznego do zaniechania tych naruszeń oraz złożenia niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie;
  2. nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa społecznego w zakresie spełniania warunków nabycia statusu tego przedsiębiorstwa;
  3. kontrola z urzędu lub na wniosek innego organu administracji publicznej w zakresie spełniania warunków nabycia statusu tego przedsiębiorstwa;
  4. informowanie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego o uzyskaniu przez podmiot ekonomii społecznej status przedsiębiorstwa społecznego;
  5. informowanie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego o utracie przez podmiot ekonomii społecznej statusu przedsiębiorstwa społecznego;
  6. wydawanie lub odmowa wydania przedsiębiorstwu społecznemu zaświadczeń o spełnianiu przez nie warunków do zamówień na usługi zdrowotne, społeczne oraz kulturalne, o których mowa w art. 361 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz potwierdzanie aktualności wydanego zaświadczenia;
  7. przyjmowanie od przedsiębiorstw społecznych rocznych sprawozdań, a po weryfikacji poprawności i kompletności informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu przekazanie przez wojewodę sprawozdania zbiorczego ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.