Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu WCAG
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

System Rejestrów Państwowych

Jak nadać numer PESEL i zameldować dziecko? O jakich formalnościach trzeba pamiętać przed ślubem cywilnym? Jak wypełnić wniosek o nowy dowód osobisty? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z nowymi przepisami, które weszły w życie od 1 marca można już znaleźć na stronie www.msw.gov.pl.

Akty urodzenia, małżeństwa i zgonu

1 marca ruszył System Rejestrów Państwowych, który połączył w jeden system najważniejsze polskie rejestry. Tego samego dnia weszła w życie nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego, wprowadzająca elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji stanu cywilnego. Dzięki zmianom powstała ogólnopolska baza aktów stanu cywilnego, która od 1 marca br. będzie sukcesywnie zapełniana. Oznacza to, że dokumenty możemy odebrać w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie kraju, jednak czas oczekiwania na otrzymanie odpisu danego aktu stanu cywilnego będzie zależał od tego, do którego USC zostanie złożony wniosek. Dokument zostanie wydany w ciągu 7 dni roboczych, jeżeli wniosek zostanie złożony do USC przechowującego akt i w ciągu 10 dni roboczych, jeżeli wniosek zostanie złożony do innego urzędu.  Na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zamieściliśmy informacje dotyczące nowych przepisów. Opisaliśmy także procedury związane z rejestracją stanu cywilnego, m.in:

  • Jak zarejestrować nowo narodzone dziecko,
  • Jak zmienić imię dziecka,
  • Jak nadać numer PESEL i zameldować dziecko,
  • O jakich formalnościach trzeba pamiętać przy zawarciu związku małżeńskiego,
  • Jak zgłosić zgon.

Na stronie znajduje się także wyszukiwarka urzędów stanu cywilnego w Polsce.

Nowe dowody osobiste

Obywatele, którzy złożą wniosek o wydanie dowodu osobistego po 1 marca, otrzymają swój dokument na nowym wzorze. Wniosek o wydanie dowodu składamy na zmienionym, bardziej przejrzystym wniosku. Prace nad formularzem poprzedziliśmy badaniem, z którego wynika, że obywatele popełniają w nim 5 razy mniej błędów. Na stronie zamieściliśmy także nowe wzory wniosków oraz przykłady wypełnionego formularza, zarówno o wydanie dowodu jak i zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dokumentu. Znajduje się tam także opis, jak należy postępować w razie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego oraz co zrobić, gdy znaleźliśmy cudzy dokument. Na stronie znalazły się także informacje o zabezpieczeniach dowodów osobistych.


PDFOdpis skrócony aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe
PDFOdpis skrócony aktu małżeństwa
PDFOdpis skrócony aktu urodzenia
PDFOdpis skrócony aktu zgonu
PDFOdpis zupełny aktu małżeństwa
PDFOdpis zupełny aktu urodzenia
PDFOdpis zupełny aktu zgonu